lunes, 8 de diciembre de 2014

LES TIC I LA METODOLOGIA D'AULA



Ben aviat com les noves tecnologies s’han submergit en les nostres vides han anat desembocant, evidentment, a una sèrie de canvis a tots els nivells de la vida. Arrel d’això, i centrant-me en l’educació, dir que  com a futures docents, no hi haurà cap dubte de que en la nostra formació docent ens hi acompanyarà, especialment quan parlem a nivell d’aula. La qual situació en serà molt diferent de la que per exemple, els nostres avis tenien, no creieu?

Amb la intenció de contextualitzar i aprofundir en la temàtica de les noves tecnologies en l’aula, he trobat adient fer-me les següents qüestions: Quin contrast trobem entre la situació d’avui dia i la de fa 20 anys? Com són les noves aules amb la introducció a les tecnologies?  Quins recursos disposem en l’actualitat que ajuden a l’infant a ser una persona competent en el segle XXI? Com ha repercutit aquests canvis a nivell d’educació? Per tal de parlar sobre la funció docent, m’agradaria recordar-ho amb un vídeo realitzat a primer.




Som mestres! on PhotoPeach







En primera instància, tal i com havia exposat línies anteriors, amb el temps tot evoluciona  (en ocasions a millor, i d’altres, tot el contrari), i la metodologia docent en té molt per reflexionar-ne. Per tot això, suposo que el que us explicaré a continuació per molts/moltes no serà una novetat però no puc no evidenciar-la amb vosaltres. 

Recordo quan estudiava al batxillerat en algunes assignatures empraven les pissarres digitals com a mode de transcriure els exercicis del llibre a la pantalla. En aquell moment, sentia que realment podria tenir una lògica i que seria sinònim d’innovació ja que era una nova estratègia del mestre perquè tots els alumnes sortíssim a “aprendre”. Però el veritable problema no era aquest, sinó la finalitat que al transfons s’hi amagava: el mètode tradicional vinculat a les noves tecnologies. Possiblement sigui el que hem vist, però des del meu punt de vista, el canvi és clau  i les aules en seran un reflex.



Amagar la finalitat sota l'instrument a emprar


Les actuals experiències educatives en les aules i en els centres,  m’animen a valorar, a lluitar pel repte educatiu de formar nens competents i alfabetitzats en les noves tecnologies i en la vida. Exemples com  el que ens proposa la lectura “Experiencias educativas en las aulas del siglo XXI: Innovación con TIC” , “El castillo de la bruja truja, una webquest para educación infantil y algo más” (p.25) en el que se’ns mostra una proposta d’activitat didàctica e interactiva en el que els infants descobreixen el món medieval de forma atractiva, reflexionant i posant en marxa les seves habilitats i mecanismes per tal d’arribar a acords amb els altres infants fent ús d’ordinadors i pissarres digitals. 



Aquest fet em fa recordar que en febrer començaré les  pràctiques amb infants de 3-6, les quals poder contrastar informació amb l’anterior experiència. Sens dubte serà una vivència inoblidable. Arribat el moment en que he parlat de pràctiques dir que en l’escoleta on vaig fer-les les tecnologies no hi era un recurs molt present, però el que sí que és cert que la tutora, l’emprava cap als pares, i en ocasions, es mostrava als nens les imatges. És a dir, que era una funció merament instrumental, i no tenia relació directa amb els discents. 

Envers aquesta situació em pregunto: quin és el veritable problema quan vèiem que els nens d’avui en dia tenen un bon domini (a trets generals) però després en l’àmbit formal o escola, no es potencia totalment? És degut a una manca de cohesió entre ambdós àmbits o hi ha altres factors al darrere? 

Per tal de contestar aquestes preguntes, què millor que veureu-ho a través de diferents metodologies constructivistes recents: el T-PACK i ACOT. El T-PACK (Tecnologia, Pedagogia i Contingut) tracta d’establir en el punt de mira, l’aprenentatge multidisciplinar que mancava en l’anterior experiència i que en moltes escoles també trobem: són recursos adequats que pretén integrar les TIC en tres àmbits:  disciplinar partint de la formació docent, tecnològic i pedagògic. Aquesta realitat necessita d’un temps i d’oportunitats per  a posar-lo en pràctica, i és el que Jordi Adell, ens posa de manifest en aquest article. Aquest temps és el que en l’actualitat ens limita a l’hora d’executar segons quines propostes didàctiques amb els infants. Però, què preferim: temps destinat en forma d’aprenentatge o rapidesa i escassa assimilació del saber? Crec que la resposta , des del meu punt de vista és ben clara, temps que emprem eficientment ens ajudarà a assolir el cinquè nivell de l’ACOT, que ens reportarà beneficis als infants, ja que es sentiran recolzats en tot moment;  i cap  a nosaltres perquè notarem com podem atribuir un sentit lògic i crític a tot el que fem, proposant nous horitzons i “desafiant les estructures pedagògiques existents”. 



Esquema realitzat a classe

Ara que parlem de formació, contingut i pedagogia i, un gran exemple que que trenca les barreres d’espai-temps i combina Internet amb aprenentatge és  “La Caza del Tesoro”. Aporta un gran ventall d’estratègies: cognitives, crítiques, de recerca, lògiques, de comprensió, en definitiva, que siguin els protagonistes indiscutibles, podent crear fins i tot, una sèrie de preguntes, i anar responent-les en relació a la temàtica seleccionada. Des de la meva experiència no havia emprat mai aquesta eina, però sens dubte, m’ha agradat molt i estic segura que l’empraré. Un exemple de la Caça del Tresor el trobem aquí.

Esquema representatiu de les caceres del tresor

Esquema d'elaboració pròpia

Des de la meva vessant, la tecnologia gaudeix d’una certa claredat, i que amb notícies optimistes com que pretenen incloure noves propostes com la creació de pàgines web o dissenyar jocs amb els infants, sent-ne els protagonistes, resultarien beneficioses, però el que manca és una bona base i formació des del principi. No deixant mai de seguir construint-se com a persona. 

La tecnologia i la metodologia docent en l’aula  conviuen en la mateixa Societat, i haurien d’estar unides de la mà, a on tots aprenguéssim de tots i amb tots, amb les mateixes oportunitats de ser que d’estar. 

Alicia

No hay comentarios:

Publicar un comentario