Aquest nou començament de curs porta immers un seguit de
reflexions, en aquest cas, profunditzarem en l’alfabetització del ciutadà del
segle XXI dins de la societat de la informació i les seves repercussions, amb l’assignatura
de Mitjans i Recurs Tecnològics.
Per iniciar, Jordi Adell (1997), ens relata que “els canvis tecnològics han donat lloc a canvis radicals d’organització del coneixement, en les pràctiques i formes d’organització socials i en la pròpia cognició humana, especialment en la subjectivitat i la formació de l’identitat”. Després d’aquesta petita introducció m’agradaria formular-los una pregunta: Ben és sabut que ens troben en l’era de la societat de la informació, on les tecnologies hi juguen un paper fonamental de canvi, però quines conseqüències o repercussions hi podem trobar en el món? Què hi podem fer nosaltres?
Per iniciar, Jordi Adell (1997), ens relata que “els canvis tecnològics han donat lloc a canvis radicals d’organització del coneixement, en les pràctiques i formes d’organització socials i en la pròpia cognició humana, especialment en la subjectivitat i la formació de l’identitat”. Després d’aquesta petita introducció m’agradaria formular-los una pregunta: Ben és sabut que ens troben en l’era de la societat de la informació, on les tecnologies hi juguen un paper fonamental de canvi, però quines conseqüències o repercussions hi podem trobar en el món? Què hi podem fer nosaltres?
Contínuament estem envoltats de tecnologia: visual o escrita |
(Imatge pròpia de la revista Magazine) |
Malgrat que tal i com ens diu Manuel Area Moreira, existeix una dualitat entre la societat de la informació (és a dir, una cara amable i una d’amarga) on cada benefici suposa un inconvenient, i a on cada passa, pot anar lligada amb la “por” a lo nou, al que vindrà, així com també a les desigualtats originades per l’accés a les tecnologies. Des del punt de vista personal, cada dia suposa un nou aprenentatge, una nova aplicació que surt, un nou programa que es podria utilitzar per fer esquemes, noves maneres d’accedir a la informació,... reflexionar el perquè, què m’aporten, com ho puc relacionar amb la vida quotidiana? Tot un seguit de canvis que haurien de portar-me a ser una ciutadana del segle XXI alfabetitzada.
Esquema realitzat a classe de les repercusions, característiques de la Societat de la Informació de Manuel Area |
Ho podrem aconseguir, però
caldrà tal i com havia comentat anteirorment intentar trencar amb les barreres
o desigualtats en relació amb l’accés, a més per fer-ho caldrà partir des de la
base, o dit d’una altra manera, començar
des de ben petits de mode que les persones, tant siguin “natives com immigrants tecnològics” pugin fomentar les
seves competències, partint del docent com a guia, precursor de fomentar l’interès
per aprendre. Malgrat que en l’educació, tal i com ens explica Jordi Adell "El sistema educativo no es precisamente un ambiente en el que la tecnología tenga un
papel relevante para las tareas que allí se realizan". Ens queda dir
que hi haurà un camí per anar treballant-hi conjuntament, i que es possible s’hi
es tracta d’aconseguir la inclusió digital en les persones no per un resultat sinó pel benefici propi.
Esquema realitzat a classe sobre l'impacte de la societat de la informació (Manuel Area) |
Educar sociedad información: multialfabetismo from Manuel Area
Com a mode de conclusió, només afegir que aconseguir-ho,
és possible. Lluitant com si es tractés
d’un somni, espero cada vegada més real,
i amb eines i competències per part dels ciutadans i amb intencions
educatives, pensant amb els aprenents. Demostrem que hem evolucionat.
No hay comentarios:
Publicar un comentario