domingo, 5 de octubre de 2014

LA SOCIETAT DE LA INFORMACIÓ: ALFABETITZACIÓ


Aquest nou començament de curs porta immers un seguit de reflexions, en aquest cas, profunditzarem en l’alfabetització del ciutadà del segle XXI dins de la societat de la informació i les seves repercussions, amb l’assignatura de Mitjans i Recurs Tecnològics. 

Per iniciar, Jordi Adell (1997), ens relata que “els canvis tecnològics han donat lloc a canvis radicals d’organització del coneixement, en les pràctiques i formes d’organització socials i en la pròpia cognició humana, especialment en la subjectivitat i la formació de l’identitat”. Després d’aquesta petita introducció m’agradaria formular-los una pregunta: Ben és sabut que ens troben en l’era de la societat de la informació, on les tecnologies hi juguen un paper fonamental de canvi, però quines conseqüències o repercussions hi podem trobar en el món? Què hi podem fer nosaltres?

Contínuament estem envoltats de tecnologia: visual o escrita
(Imatge pròpia de la revista Magazine)
Com a mode de contextualitzar la temàtica  a tractar dir que un dels majors canvis als quals s’acosta la societat de la informació són les tecnologies. Aquestes, han passat per diverses revolucions (Jordi Adell, 1997): per la parla (com a mitjà), l’escriptura (com a eina recíproca entre la parla i escriure), l’impremta (producció i difusió més propera de textos) i en quart lloc,  els mitjans electrònics, tecnològics i la digitalització. Actualment, es possible que parlem d’una quinta que està guanyant molt de pes, i és ni més ni menys que INTERNET, i que per  a molts no és una novetat. Aquesta sèrie de canvis, ens han adonat que afecten en les persones en molts nivell de la vida, (com pugui ser la bretxa digital) i per tant, també en educació: en la metodologia, amb l’imatge d’infant o amb l’avaluació.

Malgrat que tal i com ens diu Manuel Area Moreira, existeix una dualitat entre la societat de la informació (és a dir, una cara amable i una d’amarga) on cada benefici suposa un inconvenient, i a on cada passa, pot anar lligada amb la “por” a lo nou, al que vindrà, així com també a les desigualtats originades per l’accés a les tecnologies. Des del punt de vista personal, cada dia suposa un nou aprenentatge, una nova aplicació que surt, un nou programa que es podria utilitzar per fer esquemes, noves maneres d’accedir a la informació,... reflexionar el perquè, què m’aporten, com ho puc relacionar amb la vida quotidiana? Tot un seguit de canvis que haurien de portar-me a ser una ciutadana del segle XXI alfabetitzada.   


Esquema realitzat a classe  de les repercusions, característiques de la Societat de la Informació de Manuel Area
Tot i això, es podria dir que la societat de la informació es caracteritza atenint a Manuel Area Moreira  l’interactivitat (relació més enllà de les tecnologies, i afectant al pensament crític), la globalització (noves formes de processar la informació),  l’omnipresència de tecnologies digitals, noves formes de codificació, entre altres. Per aquest motiu, és el moment de relacionar totes aquestes característiques en una de les majos conseqüències,  i que en el món de l’educació i com a futurs ciutadans ens repercuteix,  l’Alfabetització. Aquest terme suposa endinsar-nos dins del pensament crític, interactiu i estratègics dels individus, i el que és un dels reptes de l’educació del segle XXI.  Us recomano llegir un document dels reptes de l'educació actual, i que tracta sobre l'alfabetització entre altres conceptes. 
Ho podrem aconseguir, però caldrà tal i com havia comentat anteirorment intentar trencar amb les barreres o desigualtats en relació amb l’accés, a més per fer-ho caldrà partir des de la base,  o dit d’una altra manera, començar des de ben petits de mode que les persones, tant siguin “natives  com immigrants tecnològics” pugin fomentar les seves competències, partint del docent com a guia, precursor de fomentar l’interès per aprendre. Malgrat que en l’educació, tal i com ens explica  Jordi Adell "El sistema educativo no es precisamente un  ambiente en el que la tecnología tenga un papel relevante para las tareas que allí se realizan". Ens queda dir que hi haurà un camí per anar treballant-hi conjuntament, i que es possible s’hi es tracta d’aconseguir la inclusió digital en les persones no per un resultat sinó pel benefici propi.

Esquema realitzat a classe sobre l'impacte de la societat de la informació (Manuel Area)
 Aquesta alfabetització del segle XXI com la podríem arribar a fomentar de mode que pogués arribar a significativa? Doncs, a través de la multialfabetització. La multialfabetització ens obri les portes a una consciència digital dels individus, a saber accedir a la informació (dimensió instrumental), a transformar-la en rellevant (cognitiva), destriant-ne el que no ho és (entenent-ne el motiu pel qual es fa), de manera crítica (dimensió axiològica) i podent expressar-se amb altres individus( dimensió socio-comunicacional). Un document de Manuel Area Moreira en SlideShare ens explicarà com a mode de complement el multialfabetisme en l'educació.

Educar sociedad información: multialfabetismo from Manuel Area

 
Com a mode de conclusió, només afegir que aconseguir-ho, és possible. Lluitant  com si es tractés d’un somni, espero cada vegada més real,  i amb eines i competències per part dels ciutadans i amb intencions educatives, pensant amb els aprenents. Demostrem que hem evolucionat.


No hay comentarios:

Publicar un comentario