La societat de la informació,
(també anomenada tecnològica o connectivista), degut a que dia d’avui s’han
anat desenvolupant canvis innovadors que afecten a la realitat que ens
envolta sense quasi adonar-nos (malgrat la bretxa digital i les desigualtats). Aquesta situació ha donat com a resultat les revolucionàries les web 2.0. L’entrada d'avui tractarà d'explicar quines són les implicacions de la web 2.0 per a la transformació del rol docent
en el sistema educatiu.
En primera instància, podria
afirma que la web 2.0 prové d’una precursora, tal i com explicava Postman, i en
aquest cas és la web 1.0. , suposant l’establiment de diferències. Aprenentatges
que he comprès, entre altres, gràcies a les lectures (Siemens i
Castaño). Per un costat, les webs 1.0 posseïen d’una informació més discontínua,
estàtica, en el que els “internautes” eren persones especialitzades, i arribant
a una nova, 2.0 en el que tots som aprenents
de la realitat i consumidors de tot el que ens arriba (sigui més o menys
beneficiós per a nosaltres), és a dir, que som actualment som“prosumers” (Castaño,2009). Tant és així, que perceb que la informació ens ve donada en tots els àmbits i que ens condiciona com a persones: per exemple a l'hora de llegir una determinada informació en un diari o en un altre.
Però que passaria si a més de
ser consumidors i aprenents, aprenem amb els demés? Doncs que la web 1.0, s’aniria
transformant poc a poc en la web 2.0. Tot no queda aquí: no basta dir que només
sigui una eina social, i que siguem “prosumers”, sinó que també es caracteritza per ser una eina dinàmica, interactiva, col·laborativa i reflexiva. En resum, és una eina que tots tenim al nostre abast, que ajuda a interconnectar tot l'aprenentatge, al mateix temps, que cadascun de
nosaltres sempre té algun comentari de valor, i que clarament a nivell educatiu
li podem abstreure tot el seu valor. Deixant evident, que la reflexió, que avui en dia, s'està perdent, hauria de ser un pilar clau.
Tant ha estat així que, la primera de les implicacions de
la web 2.0 per a la transformació del rol docent és l’interactivitat (pàgina 79), la connexió, la proximitat, la competència, el treball
col·laboratiu, l’autonomia, el saber fer, en definitiva, a les competències que
mencionava Quintana (2000). Siemens també ho concreta, afirmant que el rol docent
en l’aprenentatge en xarxa són diversos, tots interrelacionats: amplificador, modelador o present. L’exemple del bloc, podria
servir de nexe per dir que pot ser usada com eina educativa, interactiva al mateix temps. He trobat dos blocs d'educació o edu-blogs TIC i INFANTIL). Tot l'anteriorment mencionat em condueix a pensar: De quina manera ens afecta que totes les persones interaccionem? Considero que en l'actualitat, el paper de les xarxes socials (entre altres eines) és tant gran, que és un gran pilar en el que les persones interaccionem, compartim opinions, reflexions, en definitiva, experiències reals amb gent reals.
Una
vegada parlem d’educació, em plantejo noves preguntes, com pugui ser: com futures docent com són capaces de
transformar les webs 2.0 el rol docent? Quin rol docent té actualment el
professorat? Amb qui podem aprendre? Queda reflectida la importància que tenen les noves tecnologies i la web
2.0 en el món educatiu, i en els aprenents. Però també cal fer una major
incidència en la figura del docent, i com aquestes són capaces de transformar aquest
rol. En el que clarament ens afectarà com a futures docents. És obvi que haurem de ser persones amb capacitats tecnològiques, de mode que se lis pogui oferir als infants aquelles capacitats que necessiten per ser ciutadans competents del segle XXI. Tot i que, atenint a la rapidesa en que avancen, en ocasions, resulta complex estar al dia de totes elles.
L'actitud activa i col·laborativa dels docents hauria de ser constant, amb dificultats però amb entusiasme. |
Establit per Gisbert i Cabero (2007), els avanços en la
societat i les noves tecnologies han generat
canvis importants en els rols i
funcions dels nous docents, i en el que el terme competència està inclòs. Des de la meva perspectiva, és completament
real, de fet avui en dia ho podem percebre en les aules (malgrat que en 0-3
possiblement no és tant visible), la formació permanent n’és un filar
fonamental. D’aquest mode, alfabetitzar digitalment a nens és clau: per exemple, per a que ells , comprenguin les raons, el significat del què i perquè es fa, poguent treure
les seves pròpies conclusions. L’educació no és un joc, ni unes joguines, és
seriosa.
Seguidament, afegir que avui en
dia, en el món tecnològic en que vivim, trobo que vivim amb immersos amb la figura de l’altre, el treball col·laboratiu. Què faríem amb
els nens si ens trobem en Internet i no es poguessin ajudar entre ells, preguntant-se
dubtes, com pugui ser a través de blocs, xarxes socials o la premsa digital (per informar-se). Irremediablement, la funció
protagonista és més important que el domini instrumental (com destaca Cobo).
Posteriorment, la pregunta seria: una vegada “entenguin” el funcionament d'una eina,
serien capaç d’entendre el perquè es fa d’aquella manera, o que estan fent en
aquell moment?
Amb l’objectiu de voler comprovar les possibilitats de
canvi del rol docent en quant a les tecnologies en l'actualitat, he revisat el currículum de les Illes Balears . En aquest, he pogut veure que aquestes són bastant limitades, malgrat que comencen a ser assolides
des del primer cicle, i continuant amb el segon. Deixant evident que el camí serà
llarg, però no impossible.
El camí serà llarg, amb pendent, però fructuós. |
Per prosseguir, us deixo amb un vídeo que ens explicarà el rol docent actual, o com l'anomena Dolors Rei, rol docent 2.0, i en el que li dona importància al treball col·laboratiu del que hem parlat anteriorment.
Com a conclusió, només queda
dir que les webs 2.0 està sent cada vegada més presents en la transformació del
rol docent del sistema educatiu espanyol. els valors, l’energia dipositada,
en l’actitud de predisposició dels docents i que són unes eines molt poderoses.
Alicia
No hay comentarios:
Publicar un comentario