sábado, 11 de octubre de 2014

INFLUÈNCIA TRANSFORMADORA DE LES WEBS 2.0 EN EL ROL ROCENT



La societat de la informació, (també anomenada tecnològica o connectivista), degut  a que  dia d’avui s’han anat desenvolupant canvis innovadors que afecten a la realitat que ens envolta sense quasi adonar-nos (malgrat la bretxa digital i les desigualtats). Aquesta situació ha donat com a resultat les revolucionàries les  web 2.0. L’entrada d'avui tractarà d'explicar quines són les implicacions de la web 2.0 per a la transformació del rol docent en el sistema educatiu.

En primera instància, podria afirma que la web 2.0 prové d’una precursora, tal i com explicava Postman, i en aquest  cas és la web 1.0. , suposant l’establiment de diferències. Aprenentatges que he comprès, entre altres, gràcies a les lectures (Siemens i Castaño). Per un costat, les webs 1.0  posseïen d’una informació més discontínua, estàtica, en el que els “internautes” eren persones especialitzades, i arribant a una nova, 2.0  en el que tots som aprenents de la realitat i consumidors de tot el que ens arriba (sigui més o menys beneficiós per a nosaltres), és a dir, que som actualment som“prosumers” (Castaño,2009). Tant és així, que perceb que la informació ens ve donada en tots els àmbits i que ens condiciona com a persones: per exemple a l'hora de llegir una determinada informació en un diari o en un altre. 


Però que passaria si a més de ser consumidors i aprenents, aprenem amb els demés? Doncs que la web 1.0, s’aniria transformant poc a poc en la web 2.0. Tot no queda aquí: no basta dir que només sigui una eina social, i que siguem “prosumers”, sinó que també es caracteritza per ser una eina dinàmica, interactiva, col·laborativa i reflexiva. En resum, és una eina que tots tenim al nostre abast, que ajuda a interconnectar tot l'aprenentatge, al mateix temps, que cadascun de nosaltres sempre té algun comentari de valor, i que clarament a nivell educatiu li podem abstreure tot el seu valor. Deixant evident, que la reflexió, que avui en dia, s'està perdent, hauria de ser un pilar clau.

Tant ha estat així que, la primera de les implicacions de la web 2.0 per a la transformació del rol docent és l’interactivitat (pàgina 79), la connexió, la proximitat, la competència, el treball col·laboratiu, l’autonomia, el saber fer, en definitiva, a les competències que mencionava Quintana (2000). Siemens també ho concreta, afirmant que el rol docent en l’aprenentatge en xarxa són diversos, tots interrelacionats: amplificador, modelador o present. L’exemple del bloc, podria servir de nexe per dir que pot ser usada com eina educativa, interactiva al mateix temps. He trobat dos blocs d'educació o edu-blogs TIC i INFANTIL). Tot l'anteriorment mencionat em condueix a pensar: De quina manera ens afecta que totes les persones interaccionem? Considero que en l'actualitat, el paper de les xarxes socials (entre altres eines) és tant gran, que és un gran pilar en el que les persones interaccionem, compartim opinions, reflexions, en definitiva, experiències reals amb gent reals.

Una vegada parlem d’educació, em plantejo noves preguntes, com pugui ser: com futures docent com són capaces de transformar les webs 2.0 el rol docent? Quin rol docent té actualment el professorat? Amb qui podem aprendre? Queda reflectida la importància que tenen les noves tecnologies i la web 2.0 en el món educatiu, i en els aprenents. Però també cal fer una major incidència en  la figura del docent, i com aquestes són capaces de transformar aquest rol. En el que clarament ens afectarà  com a futures docents. És obvi que haurem de ser persones amb capacitats tecnològiques, de mode que se lis pogui oferir als infants aquelles capacitats que necessiten per ser ciutadans competents del segle XXI. Tot i que, atenint a la rapidesa en que avancen, en ocasions, resulta complex estar al dia de totes elles.

L'actitud activa i col·laborativa dels docents hauria de ser constant, amb dificultats però amb entusiasme.



 Establit per Gisbert i Cabero (2007), els avanços en la societat i les noves tecnologies han generat  canvis importants en els rols i funcions dels nous docents, i en el que el terme competència està inclòs.  Des de la meva perspectiva, és completament real, de fet avui en dia ho podem percebre en les aules (malgrat que en 0-3 possiblement no és tant visible), la formació permanent n’és un filar fonamental. D’aquest mode, alfabetitzar digitalment a nens és clau: per exemple, per a que ells , comprenguin les raons, el significat del què i perquè es fa, poguent treure les seves pròpies conclusions.  L’educació no és un joc, ni unes joguines, és seriosa. 



Seguidament, afegir que avui en dia, en el món tecnològic en que vivim, trobo que vivim amb immersos amb la figura de l’altre, el treball col·laboratiu. Què faríem amb els nens si ens trobem en Internet i no  es poguessin ajudar entre ells, preguntant-se dubtes, com pugui ser a través de blocs, xarxes socials o la premsa digital (per informar-se). Irremediablement, la funció protagonista és més important que el domini instrumental (com destaca Cobo). Posteriorment, la pregunta seria: una vegada “entenguin” el  funcionament d'una eina, serien capaç d’entendre el perquè es fa d’aquella manera, o que estan fent en aquell moment?

Amb l’objectiu de voler comprovar les possibilitats de canvi del rol docent en quant a les tecnologies en l'actualitat, he revisat el currículum de les Illes Balears . En aquest, he pogut veure que aquestes són bastant limitades, malgrat que comencen a ser assolides des del primer cicle, i continuant amb el segon. Deixant evident que el camí serà llarg, però  no impossible. 

El camí serà llarg, amb pendent, però fructuós. 

Per prosseguir, us deixo amb un vídeo que ens explicarà el rol docent actual, o com l'anomena Dolors Rei,  rol docent 2.0, i en el que li dona importància al treball col·laboratiu del que hem parlat anteriorment.

 

Com a conclusió, només queda dir que les webs 2.0 està sent cada vegada més presents en la transformació del rol docent del sistema educatiu espanyol. els valors, l’energia dipositada, en l’actitud de predisposició dels docents i que són unes eines molt poderoses.

Alicia

No hay comentarios:

Publicar un comentario